Pie bērnudārza maketa |
* Literatūra un Māksla / 04.02.1989
Centra parka un bērnudārza vietā agrāk bija liels ābeļdārzs, no kura dažas ābeles saglabājušās joprojām |
Laukā pa labi tapa uzcelts Ādažu bērnudārzs |
PADOMJU DZĪVESVEIDS
Saimniecību stipru dara ģimenes
Jaunais kolhoza «Ādaži» bērnudārzs uzcelts, tā sakot, ar pielaidi augšanai. Tāpēc tajā ir brīvas vietas. Taču iekārtot bērnu diennakts grupā nav viegli. Valde piekritīs tikai tajā gadījumā, ja vecāki minēs svarīgus iemeslus, kāpēc viņi nevar vakaros veltīt laiku mazajam. Bērnudārzs, lai cik labs tas arī būtu, nevar pilnībā aizstāt vecākus, uzskata kolhoza priekšsēdētājs A. Kauls. Saki, ko gribi, bet morālo un darba rūdījumu bērns vispirms iegūst ģimenē. Tā paša iemesla dēļ saimniecība atteicās no mazbērnu novietnes celtniecības. Tā vietā jaunajām mātēm saglabā darba stāžu, kamēr bērnam paliek trīs gadi. Viņas saņem ikmēneša pabalstu pēc pirmā bērna no 35 līdz 50 rubļiem atkarībā no tā, cik ilgi sieviete strādājusi kolhozā. No pirmā acu uzmetiena tas var likties pārāk dārgi saimniecībai, turpina A. Kauls. Taču apsvērsim priekšrocības. Pirmkārt, kura jaunā māte strādās ar pilnu atdevi, ja sāp sirds: kā tur mans pirmdzimtais iztiek bez manis? Otrkārt, biežās slimības lapas bērna kopšanai un šai sakarā steidzamie aizvietotāja meklējumi un nervu bojāšana. Treškārt, ar summām, kuras mēs iztērētu mazbērnu novietnes celtniecībai, pietiek, lai 15 gadus mātēm izmaksātu papildu pabalstus. Rūpes par jaunajām mātēm un vismazākajiem «Ādažu» iedzīvotājiem ir tikai daļa no kompleksās sociālās ģimenes no stiprināšanas programmas, ko realizē saimniecībā. Jaunlaulātie saņem prāvus aizdevumus dzīves iekārtošanai, no kuriem 50 procentus dzēš kolhozs, ja viņi labi strādā. Pēc katra piedzimušā bērna mātes atvaļinājums tiek pagarināts par dažām dienām. Nav mazums arī citu atvieglojumu. Dzīves un sadzīves apstākļu uzlabošana dod savus rezultātus. Aizvadītajā piecgadē pieaudzis to ādažnieku skaits, kuru ģimenēs ir vairāk nekā viens bērns. Tagad tādu ir apmēram 120. Kas tad sedz «Ādažu» izdevumus ģimenes nostiprināšanai? Jautājums priekšsēdētājam, kurš, starp citu, pats ir triju bērnu tēvs. Jo stiprāka ģimene, jo stiprāks kolhozs, viņš atbildēja. Saskanīgi un pārticībā dzīvojoši taču neskatās apkārt, viņi tāpat vien neatstās savu mājvietu. Tas, tā sakot, ir šās dienas ieguvums. Bet mūsu programmai ir arī tālāks mērķis mēs ceram, ka ar tādu mazuļu «rezervi» mēs esam apgādājuši sevi ar kadriem daudzus gadus uz priekšu.
LATINFORM korespondents V. Semjonovs
Ādažu pirmsskolas izglītības iestādes
vēsturiskā attīstība
vēsturiskā attīstība
Mana
bērnudārza vēsture cieši saistās ar Ārijas Kaulas vārdu. Viņa bija ļoti
darbīgs, enerģisks cilvēks ar jaunām, progresīvām idejām un interesantām
nākotnes vīzijām. Toreiz Latvijā bērnudārzus būvēja pēc tipveida projektiem,
bet Ārija Kaula Ādažiem bija sameklējusi individuālu projektu, kurā ieviesa
savas jaunās idejas.
Tā
- pašā Ādažu centrā tapa jaunais kolhoza bērnudārzs. Toreiz visiem
komjauniešiem bērnudārza tapšanā celtniecības palīgdarbos bija jānostrādā
astoņas stundas mēnesī bez atalgojuma.
Bērnu
rīcībā dārziņš tika nodots 1983. gada oktobrī. Tas atradās Ādažu pagastā Pirmā
iela 26a. Tā nosaukums „Strautiņš ” bija pārņemts no Baltezera dārziņa. Arī
darbiniekus Kaula kundze, jau iepriekšējā darbavietā strādājot, atlasīja pēc
savas patikšanas. Viņa ļoti augsti vērtēja izglītotus cilvēkus.
Lai
arī pati jaunajā dārziņā nestrādāja par vadītāju, bet gan tikai par
konsultanti, tomēr viņas iespaids un klātbūtne visur bija jūtami.
Par
jaunatvērtā bērnudārza vadītāju sākumā strādāja Aleksandrina Orlova, kura
atnāca no Rīgas. Pēc darbinieku stāstījuma, viņa šeit nespēja iejusties. Pēc
vairākiem gadiem viņas vietā nāca Sarmīte Bogdanova, kura līdz tam Ādažu
bērnudārzā strādāja par audzinātāju.
Bērnudārza
ēkā bija divi baseini (3 - 4 un 5 - 7gadus veciem bērniem), metodiskais
kabinets, medicīniskais kabinets, logopēda kabinets, fizio procedūru kabinets,
bibliotēka, mūzikas zāle, aktu un sporta zāle, veļas māja, virtuve, frizētava,
ziemas dārzs, metodiskais kabinets, frizētava un ēdamzāle darbiniekiem.
Bērnudārzs
bija domāts 325 vietām. Pavisam trīspadsmit grupiņām. Sākumā viena grupiņa bija
atstāta nodarbībām bērniem ar speciālām vajadzībām - logopēdiskā grupa.
Bija arī diennakts grupa, bērniem, kuru vecāki strādāja maiņās. Bērnudārzs
kolhozniekiem bija par brīvu. Tikai divas stundas mēnesī bija jānostrādā
bērnudārza sakopšanā.
Arī
toreiz dārziņa grupiņas bija pārpildītas. Grupiņā bija pat 28 bērni, lai gan
telpas paredzētas 25 bērniem. Grupās bija viena vecuma bērni. Dārziņu apmeklēja
no 3 līdz 7 gadus veci bērni. Vidēji apmeklēja 364 bērni. Ar viņiem strādāja 26
audzinātājas un 26 auklītes. Bija 3 metodiķi, 3 muzikālās audzinātājas,
logopēde, deju skolotāja, darbmācības skolotājs, mākslas skolotāja, baseina
trenere. Tāpat bija 2 administratori, 3 mediķi, 4 grāmatveži un uzskaitveži,
saimniecības daļas vadītājs, friziere, daiļdārznieks, 3 sētnieki,
6 pavāri, 2
virtuves strādnieki, 5 darbinieki veļas mājā, santehniķis, nakts aukles un
citi. Kopā gandrīz 100 darbinieku.
Bērnudārzā valdīja stingra disciplīna. Nodarbības pēc savas struktūras bija pietuvinātas skolai.
Bērni
nodarbībās sēdēja pie galdiem (līdzīgi kā skolā).
Katrai
nodarbībai bija ievads, galvenā daļa un nobeigums. Tās notika precīzi noteiktā
laikā. matemātikai pēc noteikumiem vajadzēja būt pirmajai nodarbībai. Šajā
priekšmetā strādāja pēc Ļeušinas grāmatas. Peldēšanā izmantoja Osokinas
peldēšanas apmācības metodes.
Savā
laikā viņa arī viesojās bērnudārzā. Toreiz uz Ādažiem brauca ļoti daudz
delegācijas, kuras tika vestas arī uz bērnudārzu. Arī Mihails Gorbačovs
1987.gadā savas vizītes laikā Latvijā apmeklēja mūsu bērnudārzu.
Pienāca
pārmaiņu laiks, kolhozi putēja, bērnudārzus likvidēja, to darbiniekus atlaida.
Neviens neprata un nezināja, kā to var glābt. Toreiz pirmsskolas iestādēs neviens
neko nezināja par projektu vadību, biznesa plāniem, aizņēmumiem un kredītiem.
Tā 1991. gada 4. martā kolhoza
vadība paziņoja, ka Ādažu bērnudārzs „Strautiņš ”tiekot slēgts. Darbiniekiem
sarīkoja skaistu atvadu balli - priekus caur asarām, jo raudāja gan tiešā, gan
pārnestā nozīmē.
Pēc bērnudārza likvidēšanas telpas
izīrēja Brīvajai Valdorfa skolai. Vienā dārziņa spārnā trīs grupiņas izīrēja
Ādažu vidusskolas pirmās, otrās un trešās klases bērnu nodarbībām.
Skolotājas, kurām nebija kur atstāt
savus mazuļus, apvienojās un lūdza, lai tiktu saglabāta vismaz viena bērnudārza
grupiņa. Būdamas neatlaidīgas un enerģiskas, skolotāju pārstāves devās uz
pagasta deputātu padomi, rakstīja vēstuli pašvaldībai, līdz beidzot panāca, ka
viņu lūgums tika uzklausīts.
Apvienoja divas no trim dārziņā
izvietotajām sākumskolas klasēm vienā telpā, tā atbrīvojot vienu klases telpu
mazo grupiņai, kur tagadējā mūsu vadītāja Sandra Breidaka sāka strādāt ar 17
dažādu vecumu skolotāju bērniem, vienlaikus būdama gan audzinātāja, gan
auklīte, gan muzikālā audzinātāja, gan veļas pārzine utt.
Pusdienas bērniem veda termosos no
Podnieku ēdnīcas. Šoferis termosus atstāja pie bērnudārza žoga un Sandra pati
tos stiepa iekšā, dalīja ēdienu, baroja bērnus. Tagad neviens likums kaut ko
tādu nepieļautu, bet toreiz viss tieši tā arī notika. Grupas telpa bija tukša.
Sandriņa (kā savu vadītāju mīļi sauc bērnudārza darbinieki) atveda savas
personīgās mēbeles, vecāki sagādāja saliekamās gultiņas un gultas veļu, atveda
savas klavieres un strādāja. Tā nostrādāja apmēram gadu, vienlaikus pulcinot
kopā domubiedrus. Pamazām „savācot” atpakaļ bijušos darbiniekus. Tā izveidojās
Ādažu novada pirmsskolas izglītības iestāde.
Sākumā darbojās viena grupa, tad
atvēra kristīgo grupiņu, kas sākumā piederēja Brīvajai Valdorfa skolai un ar
laiku pārveidojās par parasto grupiņu. Tā pakāpeniski nākot klāt pa vienai
grupiņai, bērnudārzs pieauga līdz deviņām grupām. Tad Ādažu pagasts izveidojās
par novadu. Bērnudārzs arī saņēma jaunu nosaukumu: Ādažu Pirmsskolas izglītības
iestāde. Pašlaik Ādažu pirmsskolas izglītības iestādē ir 13 grupas – kopā 325
bērni. Vecākiem ir iespēja iesaistīt bērnus daudzos pulciņos, ko organizē
pirmsskolas izglītības iestāde. Mūsu iestādē darbojās šādi pulciņi:
1.angļu valodas;
2.mākslas skolas;
3.ŠOV deju pulciņš;
4.džudo;
5.peldēšana.
Mūsu pirmsskolas izglītības iestādes ēka atrodas ļoti pateicīgā vietā, ciemata centrā, blakus parkam un ābeļdārzam. Netālu tek Gauja un Vējupīte, kur mēs ar bērniem aizejam pastaigāties. Ir iespējams iepazīstināt bērnus ar visiem
ciemata objektiem: pastu, aptieku, kultūras centru, maizes ceptuvi un veikalu „Kukulītis”, vidusskolu, veikaliem „Maksima”, „Elvi”, „Super Neto” u.c.
Mūsu
bērniem ir iespēja augt un attīstīties ekoloģiski tīrā vidē un baudīt visas
dabas veltes, kā arī iespēja iepazīt dzīvo dabu. Pirmsskolas izglītības
iestādei ir ziemas dārzs, kuru izmantojam dabas vērojumiem un arī darba
audzināšanā.
Ādažu
pirmsskolas izglītības iestādē ir arī savas tradīcijas:
1.
Zinību diena;
2.
Miķeļdienas
izstādes;
3.
bērnudārza
dzimšanas dienas svinības;
4.
Mārtiņdienas
tirgus;
5.
Latvijas Republikas proklamēšanas diena;
6.
Ziemassvētki;
7.
Sirsniņsvētki jeb Valentīndiena;
8.
Lieldienas;
9.
Mātes diena jeb ģimenes diena;
10. sporta
svētki;
11. audzēkņu izlaidums;
12. absolventu
ekskursija;
13. darbinieku
ekskursijas.
Ģimenēm
tiek piedāvāti dažādi veidi un iespējas sadarboties ar mūsu izglītības iestādi.
Vecākus mēs aicinām uz kopīgām talkām. Viņi palīdz grupas labiekārtošanas un
laukumiņa sakopšanas darbos. Aktīvi piedalās sūnu, čiekuru, gliemežvāku un
smilšu sagatavošanā smilšu terapijai u.c. dabas materiālu vākšanā. Vecāki ar
bērniem aktīvi iesaistās Mārtiņdienas tirdziņa tapšanā. Ziemassvētkos kopā ar
bērniem gatavo rūķīšus. Ģimenes divas reizes nedēļā – ceturtdienās un
piektdienās var nākt peldēt baseinā kopā ar bērniem. Ir arī ūdens aerobika.
Mūsu
pirmsskolas izglītības iestādē ir viena krievvalodīgo bērnu grupiņa. Arī
latviešu grupiņās ir daži krievu tautības bērni. Tāpēc skolotājām ir jābūt labām
krievu valodas zināšanām, jāpārzina šīs tautas tradīcijas un temperamentu.
Priecē tas, ka neskatoties uz tautību, vecāki izprot mūsu latviskās tradīcijas
un kultūru. Arī mēs no viņiem mācāmies viņu kultūru un tradīcijas.
Sporta
nodarbības notiek aktu zālē, nepieciešamības gadījumā izmantojam novada sporta
kompleksa zāli. Arī laukumiņi vēl nav pilnīgi iekārtoti. Lai gan projektā tas
jau ir paredzēts.
Iestādē šobrīd strādā 64 darbinieki.
To vidū: vadītāja, metodiķe, saimniecības daļas vadītājs, skolotājas, skolotāju
palīgi, sporta, mūzikas, dejošanas, mākslas, logopēdijas, angļu valodas
skolotājas, uzskaitvede, trīs sargi, sētnieks, medmāsiņa, virtuves darbinieki
utt. Daudzām skolotājām ir liels pedagoģiskais stāžs, bet daudzas ir studentes
gan Latvijas Universitātē, gan RPIVA, gan Daugavpils Universitātē. Mēs visi
kopā esam komanda, vienots kolektīvs. Arī uzskati un mērķi vienoti - pirmajā
vietā vienmēr ir bērns, nākamajā bērnu vecāki, un tikai tad varam domāt paši
par sevi. Mēs cenšamies darīt nevis tā, kā vieglāk, bet tā, kā labāk bērnam.
Grupās ir jaukta vecuma bērni, kur
brāļi un māsas ir kopā un tās mēs saucam par ģimeniskajām grupām. Tajās
vienkopus dzīvojas visu vecumu mazuļi, sākot no trim un beidzot ar sešiem
gadiem. Tā kā sākumā bija tikai viena grupa, tad tā bija nepieciešamība. Tā
bijām iesākuši un iesākto turpinājām. Sākumā šaubījāmies, jo trūka metodikas
darbam ģimeniskajās grupās. Šobrīd turpinām darbu, jo esam izstrādājuši savu
metodiku.. Apkopojot labāko pieredzi, izveidota pašiem sava mācību programma.
Tā nav pilnībā aizgūta no Valdorfa pedagoģijas, ne arī kādas citas alternatīvās
pedagoģijas novirziena, bet tāda, kādu esam pētījumu rezultātā atzinuši par
vislabāko saviem apstākļiem un situācijai piemērotāko. Citur nav tādas „skoliņas”,
kāda ir mums. To pēcpusdienā apmeklē sešus gadus veci bērni, un tajā tiek
nostiprinātas zināšanas, kuras bērni ieguvuši rotaļnodarbībās rīta pusē. Lai
arī skolotājām strādāt ir grūtāk (jāizstrādā divas reizes vairāk rotaļnodarbību
plānu, diendienā aptverot visas vecumu grupas), taču bērni ir ieguvēji, jo viņu
attīstībai šādi nokomplektētas dažādu vecumu grupas ir vērtīgākas par
parastajām. Skolotājai strādājot ar vecākajiem audzēkņiem, mazie gribot
negribot mācās līdzi, visu apgūst dabiski un nepiespiesti. Bērni nejūt, ka
iemācās burtus, daži sāk lasīt pat četru gadu vecumā. Ieguvēji ir arī tie bērni,
kuru attīstība notiek lēnāk, kas parastajā grupā varbūt tiktu atstumti. Mūsu
grupiņās vienmēr ir kāds, kurš ir jaunāks, kurš nezina to, ko lielais jau
apguvis. Tā bērni, kuru attīstība notiek lēnāk, nejūtas atstumti un tādējādi
ceļ savu pašapziņu.
Pirmsskolas izglītībā izmantojam
integrētās mācību metodes. Katrai nedēļai ir sava tēma, kura vijās cauri visās
nodarbībās. Mērķi integrējam visās aktivitātēs gan fiziskajās, gan
intelektuālajās. Izglītības saturu pirmsskolā realizējam ar attīstošo vidi, kur
bērns ir pārveidotājs, radītājs, pilnveidotājs, ar bērnu aktīvu darbību, ar
rotaļām un rotaļnodarbībām.
„Mūsu
iestādes mērķis - veidot radošu un brīvu personību, attīstot katra bērna
vispārējās spējas, sniedzot stabilu, vecumam piemērotu zināšanu, prasmju un
iemaņu bāzi, kas ļautu sekmīgi turpināt mācības un sagatavotu dzīvei nemitīgi
mainīgā vidē.”-tā teikts Ādažu novada pirmsskolas izglītības iestādes reklāmas bukletiņā.
Pirmajā mirklī šķiet, ka tā ir tikai skaista frāze. Iepazīstoties ar iestādes
darbiniekiem un audzēkņiem, redzot viņu kopīgā darbā sasniegto un klausoties
nākotnes iecerēs, rodas pārliecība, ka visu, kas pateikts, noteikti izdosies
arī realizēt. Jo, Zentas Mauriņas vārdiem runājot, bērni patiesi „ir kā puķes
Dieva pasaules dārzos, kas uz laiku ir uzticēti mūsu mīlestībai un kopšanai. Ja
nepietrūks mīlestības, puķes zaļos, augs un ziedēs, ar savu skaistumu visu mūžu
priecēdamas uzticamos kopējus.”
Nākotnē
gribētu, lai mūsu izglītības iestādes telpās būtu tikai pirmsskolas bērni, jo
tagad zem viena jumta ir arī Brīvā Valdorfa skola. Lielākā daļa skolēnu jau ir
pārvākušies uz savām jaunajām telpām – jauno skolu, kuras pirmā kārta jau ir
uzsākusi savu darbību un, kā izrādījās, Latvijā šī ir pirmā no jauna uzbūvētā
skola pēdējo 15 gadu laikā. Sporta nodarbības gribētos vadīt lielā gaišā sporta
zālē, kura būtu aprīkota ar visu nepieciešamo inventāru. Arī mākslas skoliņai
būtu savas telpas. Sapnis ir arī estrāde ābeļdārzā, jo mums patīk svinēt
svētkus.
Pirmsskolas
izglītības iestādes mērķis: Sagatavot 3-7 gadus vecus bērnus
pamatizglītības uzsākšanai.
Attīstīt
katra bērna aktivitāti (ētiski estētisko, intelektuālo un fizisko).
Veidot
iekšējo vēlmi izzināt apkārtējo pasauli un apgūt pieaugušo pieredzi.
Veidot
bērnā „Es” apziņu, kas balstās uz savas rīcības, darbības, jūtu, vēlmju un
interešu apzināšanu, uz savu spēju izpaušanu aktīvā darbībā, ievērojot
vispārcilvēciskās vērtības.
Pirmsskolas
izglītības iestādes uzdevumi:
1.Iepazīstot
apkārtni, attīstīt bērnā sociālās iemaņas, emocijas un jūtas personības
attīstībā, uzmanību, sajūtas, uztveri, atmiņu, domāšanu.
2.Veidot
bērnos saskarsmes kultūru, sadzīves iemaņas, morāles normu izpratni,
patriotiskās jūtas.
3.Iepazīstināt
bērnus ar apkārtni un sabiedriskās dzīves norisēm, ar dabas norisēm. Attīstīt
skaņu izrunas kultūru, paplašināt un aktivizēt bērnu vārdu krājumu, veidojot
gramatiski pareizu runu, vingrināties stāstītmācīšanā, lasītmācīšanā, rokas
sagatavošanā rakstītmācīšanai, izmantojot gan folkloru, gan daiļliteratūru.
Vingrināt bērnus matemātisko priekšstatu veidošanā.
4.Attīstīt
individuālās spējas tēlotājmākslā, muzikālajā audzināšanā, dejošanā, sportā.
Programmas
apguves plānotie rezultāti: Bērns ir sagatavots pamatizglītības apguves
uzsākšanai intelektuāli, fiziski un emocionāli.
Bērnudārza atklāšanas pasākums |
Ādažu bērnudārza atklāšana 1983. gada oktobrī, tieši pirms 35 gadiem. Fotogrāfijā redzams kolhoza “Ādaži” vadītājs Alberts Kauls, atklājot bērnudārzu 1983. gada oktobrī. Kolhoza laikos Ādažos viena pēc otras pacēlās vairākas ievērojamas celtnes, kas kontrastēja ar apkārt valdošo padomju laikam raksturīgo arhitektonisko pelēcību. Anita Šaicāne atceras: “Padomju Latvijā bērnudārzus būvēja pēc tipveida projektiem, bet Ārija Kaula, Alberta Kaula sieva, Ādažiem bija sameklējusi individuālu projektu, kurā ieviesa savas jaunās idejas. Ārija Kaula bija ļoti darbīgs, enerģisks cilvēks ar jaunām, progresīvām idejām un interesantām nākotnes vīzijām. Toreiz visiem komjauniešiem bērnudārza tapšanā celtniecības palīgdarbos bija jānostrādā 8 stundas mēnesī bez atalgojuma. Bērnu rīcībā jaunā iestāde tika nodota 1983. gada oktobrī. Nosaukums “Strautiņš” bija pārņemts no Baltezera bērnudārza. Bērnudārzs bija domāts 325 vietām. Pavisam trīspadsmit grupiņām. Sākumā viena grupiņa bija atstāta nodarbībām bērniem ar speciālām vajadzībām – logopēdiskā grupa. Bija arī diennakts grupa bērniem, kuru vecāki strādāja maiņās. Bērnudārzs kolhozniekiem bija par brīvu. Tikai divas stundas mēnesī bija jānostrādā bērnudārza sakopšanā. Arī toreiz dārziņa grupiņas bija pārpildītas. Grupiņā bija pat 28 bērni, lai gan telpas paredzētas 25 bērniem. Grupās bija viena vecuma bērni. Dārziņu apmeklēja no 3 līdz 7 gadus veci bērni. Vidēji apmeklēja 364 bērni. Ar viņiem strādāja 26 audzinātājas un 26 auklītes. Bija 3 metodiķi, 3 muzikālās audzinātājas, logopēde, deju skolotāja, darbmācības skolotājs, mākslas skolotāja, baseina trenere. Tāpat bija 2 administratori, 3 mediķi, 4 grāmatveži un uzskaitveži, saimniecības daļas vadītājs, friziere, daiļdārznieks, 3 sētnieki, 6 pavāri, 2 virtuves strādnieki, 5 darbinieki veļas mājā, santehniķis, nakts aukles un citi. Kopā gandrīz 100 darbinieku.” Anitas Šaicānes stāstījums Ingunas Baueres grāmatā “Ādaži. Novads un ļaudis”. (120.-121.lpp.)
👭
Gādība par cilvēku - norma
bērnudārza «Strautiņš» ziemas dārzā. |
1987.05.01 Ļeņina Karogs (Preiļi)
Labvēlīgā Amerika
Firmas vilcienam «Jūrmala» Rīgas stacijā pienākot, radi un draugi nopuķoja, atbraucējus tādiem ziedu klēpjiem, kādus parasti saņem tikai dzimšanas vai vārda dienās. Televīzija un prese «ielenca» 7. vagonu, mājās no, Maskavas atgriezās četri Latvijas pārstāvji, kas piedalijās amerikāņu un padomju miera aizstāvju kopējā gājienā no Vašingtonas līdz Sanfrancisko. Vašingtona, Baltimora, Aijova, Losandželosa... — nu jau viņiem kļuvušas par vēsturi.
Agrofirmas «Ādaži» bērnudārza logopēde Irēna Bērziņa. RPI Arhitektūras un celtniecības fakultātes dekāns Raimonds Eizenšmits. |
Amerikas «iekarotāju» vidū bija arī agrofirmas «Ādaži» bērnu dārza logopēde Irēna Bērziņa. — Vai gājiena laika bija tādi brīži, kad gribējās iesaukties «Mirkli, apstājies!»? — Tādu brīžu bija |oti daudz. Sevišķi, kad viesojāmies amerikāņu un turienes latviešu ģimenēs. Tur vadījām gandriz pusi visa laika. Pārējo bijām savā nometnē. — Kāda bija cilvēku attieksme pret jums? — Biju pārsteigta par viņu labvēlību. To jutām miera mītiņos, kas notika gandriz vai katrā pilsētā. Gājiena laikā, kad bija |oti karsts, cilvēki nāca klāt. Nesa mums ūdeni, ābolos... — Vai varēja just, ka Amerikā tuvojas prezidenta vēlēšanas? — Dažās vietās varēja gan. Plakāti, nozīmītes ar kandidātu attēliem. Cik runājām par politiku, tad viņiem par Reiganu nav tas labākais iespaids. Lielākā daļa domā par Dukaki. — Vai masu informācijas līdzekli par jums interesējās? — Interviju bija daudz. Dažādos izdevumos. Lūk, te manā somā arī avīze par mums.
1988.07.28 Dzimtenes Balss
M. Bukleviča
===============================
* Darba Balss / 09.10.1975Bērniem allaž inieresējis darbs, ko dara bērnu tētis un māmiņa. Kolhoza «Ādaži» pirmsskolas bērnu iestādes audzinātājas viņiem stāsta arī par lopkopēja profesiju, par lielfermu «Briljanti». Viena no jaukākajām rotaļām ir tā, kurā mazie paši spēlē lopkopējus un slaukšanas operatorus.
Viena no jaukākajām rotaļām |
1981.07.07 Darba Balss (Rīgas rajons)
==============
Rīgas rajona kolhoza «Ādaži» bērnudārzā viesojoties. |
1985.08.20 Sports (Latvijas PSR Sporta biedrību izdevums)
Solima, M.
=========================
* Komunisma Ausma ( Krāslava ) / 19.07.1986
Intas Virzas jubileja |
-
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru