svētdiena, 2015. gada 10. maijs

Apsni ’67 / Liepājas dzintars'74 *


1974.gads / Liepājas dzintars / Ansambļa Suvenīrs abhāzu draugi grupa Apsni'67

Dziesma vieno

Kolhoza «Ādaži» kultūras nama estrādes ansambli Suvenīrs, labi pazīst mūsu republikā. Kultūras nama direktoram Gunāram Pelēkajam katru nedēļu jāatbild uz vairākām tālsarunām:  Neesam «Suvenīru» dzirdējuši vairāk nekā pusgadu. Kad varēsit atbraukt?  Mums svinīga sanāksme par godu 8. martam (1. maijam, kolektīva darba jubileja), lūdzu atbrauciet! Atklājam ļaunu kultūras namu. Loti vēlamies, lai «Suvenīrs» kuplinātu svētkus. Tā Ādažu estrādes ansamblis ceļā no viena kultūras nama uz citu, no vienas republikas malas uz otru. Ne jau vienmēr sestdienā vai svētdienā ir patīkami atteikt radiem, draugiem, paziņām, neaiziet uz koncertu, teātra izrādi, lai dienu pavadītu tālā un pat nogurdinošā izbraukumā. Dziesmas un estrādes mūzikas mīlestība vieno ansambļa dalībniekus, kas nedēļu pavadījuši darbā kolhozā, sestdien dodas turp, kur viņus gaida.  Četras reizes ādažnieku ceļš  vedis tālos ciemos. Pirmo reizi uz Rovnas kolhozu «8. marts», ar kuru Ādažu ļaudis   vieno sociālistiskās sacensības līgums. Sekoja koncertceļojums uz  Abhāziju, uz  Suhumi rajona Cereteli kolhozu. Interesantas tikšanās ar turienes ļaudīm, jaukas ekskursijas, cilvēku atsaucība koncertos ilgi paliks atmiņā.  Nākošajā tālajā ceļojumā  LKJS Centrālās Komitejas norīkojumā devāmies uz Jakutijas APSR. Sākumā likās, ka šķērsosim Urālus tad vēl nedaudz nobrauksim un Jakutija būs klāt. Pietiek uzmest acis PSRS kartei, atrast Jakutsku tad kartes otrā malā atrast Latviju un Rīgu, lai redzētu grandiozo attālumu. Arī pašā Jakutijā attālumi nav mazie.  
Komjaunatnes Aldanas rajona komitejas sekretārs stāstīja: «Mūsu darba lauks ir apmēram 200 kilometru garumā un gandrīz tikpat platumā. Uz komjaunatnes organizācijām lielāko tiesu lidojam.» lepazīšanās ar Jakutija, tās dabu, ļaudīm bija savdabīgs un iespaidiem bagāts ceļojums. Devāmies ekskursijā uz mūžīgā sasaluma problēmu pētīšanas institūtu, uz zelta bagātināšanas rūpnīcu un zelta skalošanas vietām. Kādā pārbraucienā autobuss brīdi piestājās šosejas malā. Vai lāču te nav? Kāds jautāja. Šeit nav, atbildēja autobusa šoferis. Tur aiz upītes gan staigā. (Bet upīte no šosejas apmēram 150 metru!). Nākošo reizi uz Jakutija gribētos aizbraukt ziemā. Nesen Suvenīrs devās uz Abhāziju otrreiz. Mūs ielūdza Apsni-67. «Apsni» tulkojumā Abhāzija. «67» - Abhāzijas tirdzniecibas darbinieku kultūras  nama estrādes ansambļa dibināšanas gads. Sarunā Suhumi kultūras pils direktors, reizē arī“ «Apsni-67» mākslinieciskais vadītājs Gruzijas PSR un Abhāzijas APSR Nopelniem bagātais skatuves mākslinieks  Samils Vardanija pastāstīja, kultūras namā darbojas  450 pašdarbības dalībnieku. Ir divi estrādes kolektīvi,  divi Tautas teātri, bērnu koris, baleta studija, Tautas deju ansamblis, seši dažādi pulciņi. Lūk, cik plaša izvēle ir tiem, kas savu brīvo laiku ziedo mākslai! Apsni-67 ir populārs koncertansamblis. kas gadā uzstājas ap 120 reižu. 1968. gadā ansamblis devās vieskonccrtos uz Karlmarhštati Vācijas Demokrātiskajā Republikā padomju—vācu draudzības biedrības norīkojumā. Vairākas  uzstāšanās Centrālās televīzijas pārraidēs. 1971. gadā piedalīšanās programmas «Karuselis» noslēguma koncertā, daudzi vieskoncerti Gruzijā —tāda pašlaik ir Apsni—67 radošā biogrāfija. Ansambļa muzikālais vadītājs Rafaels Mitičans ir viens no trīs brāļiem Mitičaniem. Otrs spēlē Baku estrādes orķestrī, trešais - Suhumi Filharmonijas estrādes ansamblī. Klusais, mazliet kautrīgais cilvēks visu dzīvi veltījis mūzikai (Rafaels strādā par pasniedzēju mūzikas skolas klavieru klasē). Ansambļa solisti Olga Bežuašvili, Ludmila Gumba, Dali Kopaliani, Ilja Mackepiašvili ir ne tikai publikas mīluļi, bet arī dažādu festivālu atzīti un apbalvoti izpildītāji. Viņu dziedātās abhāziešu, gruzīnu, ukraiņu, krievu un citu tautu dziesmas ieved klausītāju saules un prieka pilnā pasaulē. Kopā ar Apsni-67 Ādažu Suvenīrs piedalījās vairākos koncertos Suhumi, starptautiskajā kūrortā Picunda, citrusu augu  audzēšanas sovhozā Noviji  Afonā, Očamčiri un noslēguma koncertā Suhumi filharmonijas koncertzālē. Kopējas koncertos izveidojās divu kolektīvu cieša draudzība. Radās iecere ik gadu «Suvenīram» viesoties Suhumi  un «Apsni-67» - Ādažos,  lai iepriecinātu brālīgo republiku ļaudis ar savu mākslu. Dāsnā  dienvidu saule, devīgie aplausi koncertos, draudzība un nenogurstošā gādība Suvenīram  ilgi liks atcerēties Suhumi un Apsni-67. Nesen Ādažu estrādes ansamblis uzņēma savās mājās «Apsni-67», lai kopējos koncertos iepazīstinātu Latvijas klausītājus ar estrādes dziesmu un  divu radošu kolektīvu draudzību. Koncerti notika Rīgā, Jēkabpilī, Daugavpilī, Ādažos.

J. Krūzītis 
* Darba Balss /  20.11.1973
* Darba Balss / 20.11.1973


  




 

-

"Suvenīrs" festivālā Liepājas dzintars '74 *

Guvums vai velti nosists laiks?
 «Liepājas dzintars-74» laureāti:

 LIELĀ BALVA:  Kauņas siltumtīkli (vadītāja A. Zabotkaite) 

ESTRĀDES ORĶESTRI:  2. Jelgavas "Gamma";  3. Liepāja "Neptūns"

ESTRĀDES ANSAMBĻI:  1. Jelgavas «Salve»; 2. Tallinas "Andromeda"; 3. Liepājas kultūras un atpūtas parks. 

VOKĀLI INSTRUMENTĀLIE ANSAMBĻI: 1. Kauņas siltumtīkli; 2. Rīgas "Menuets" 

SOLISTES-VOKĀLISTES: 2. A. Krauce («Salve»). 3. A. Bērza («Neptūns») un N.Bcrgmane (Ādažu «Suvenīrs»).  

SOLISTI INSTRUMENTĀLISTI: A. Hermanis (Liepājas kultūras un atpūtas parks; ģitāra), U. Liekna ("Neptūns"; klavieres), A. Jofe (Kauņas siltumtīkli; sitamie instrumenti), V. Cuvanidze (Suhumi «Apsni»; vijole)

 Latviešu tautas dziesmas «Visas manas skaistas dziesmas» labākā apdare - "Menuets" 

Festivāla dalībnieki devušies mājup, bet tā atbalsis turpina skanēt. Lūk, ko par gūtajiem iespaidiem stāsta žūrijas komisijas locekļi:

Latvijas PSR Nopelniem bagātais mākslas darbinieks R PAULS - Festivālā bija ieradušies daudz viesu arī no citām republikām, lai pamācītos no mūsu kolektīviem. Taču to sniegumā redzama vienveidība, un tajos trūkst labu vokālistu. Jāsaka, ka šogad šī pasākuma mākslinieciskais līmenis ir zemāks nekā iepriekš. Turpmāk, gatavojoties šādam nozīmīgam estrādes mūzikas propagandas pasākumam, nepieciešama daudz stingrāka kolektīvu atlase. Visiem ir skaidrs, ka no sliktiem piemēriem neviens neko labu nevar mācīties. 

M. TAMOŠUNS (Lietuvas PSR) - Negribu piekrist, ka festivāla līmenis ir zemāks nekā iepriekš. Manuprāt, tas ir apmēram tādā pašā līmenī. Tikai ne drīkstam aizmirst, ka skatītāju prasības ir augušas. Tāpēc jādomā par estrādes kolektīvu dalībnieku sagatavošanu mūzikas vidusskolās. Šis jautājums mūsu republikā ir atrisināts pozitīvi, jo darbojas speciālas klases šī žanra mūziķiem.  

S. PICHADZE (Gruzijas PSR) - Šādus festivālus, varbūt arī mazākā apjomā, vajadzētu rīkot arī citu republiku pilsētās. Tie sekmē jauniešu draudzību un dod iespēju estrādes mākslas entuziastiem pamācīties vienam no otra. 

MAŽORS (Rīga): Arī es domāju, ka šī festivāla līmenis ir zemāks nekā iepriekšējā reizē. Tajā trūka pārliecinošu uzvarētāju. Iepriecināja Kauņas siltumtīklu tresta vokāli instrumentālā ansambļa sniegums, nevar nerunāt arī par Rīgas A. Popova radiorūpnīcas ansambļa «Menuets» vokāli instrumentālo izaugsmi.

Bet tagad dažus vārdus saka paši festivāla dalībnieki: 

A. ZABOTKAITE - Kauņas siltumtīklu tresta vokāli instrumentālā ansambļa vadītāja: Bija ļoti patīkami vairākas dienas paklausīties citu kolektīvu sniegumu. Man vislabāk patika estrādes orķestra «Jūrmala» puišu priekšnesums. Esam ļoti priecīgi par mūsu kolektīva panākumiem. Centīsimies celt savu māksliniecisko meistarību, lai festivāla galveno balvu nākošajā reizē nebūtu jāatdod. 

J. BLŪMS - vokāli instrumentālā ansambļa «Menuets» vadītājs: Patīkami pārsteidz, ka publika atzinīgi uzņēma arī nopietna rakstura dziesmas. Piemēram, Imanta Kalniņa «Balādi par Matisonu». Ļoti pareizi, ka koncertu dalībnieku repertuārā bija tikai padomju estrādes skaņdarbi. Tas parādīja, ka daži izpildītāji, kas savā muzicēšanā cenšas atdarināt ārzemju ansambļus, nevar labi izpildīt padomju estrādes skaņdarbus. Mūsu republikas kolektīvos vēlētos redzēt savu māksliniecisko seju.

lespaidus un vērtējumu pierakstīja R. Treigūts 


Pasniegtas un neizsaiņotas dāvanas
Viens no skates dalībniekiem Liepāju nosauca par mūsu republikas estrādes mūzikas galvaspilsētu. Protams, to dzirdēt bija patīķami, taču, liekas, tas tik daudz neattiecas uz mūsu izpildītājiem, kuri vēl gaužām reti ierunājas vienā balsī ar Latvijas estrādes mūzikas «augstākās sabiedrības» pārstāvjiem, kā uz to īpašo aromātu, kas raksturīgs šāda veida kopā sanākšanām mūsu pilsētā un ko veido dažādu festivālu un skatu labā organizācija, radošā atmosfēra dalībnieku vidū, publikas atsaucība. Kaut arī liepājniekus uzskata par izlutinātiem ar estrādes koncertiem, kaut arī šīs skates daudzi dalībnieki jau vairākkārt bija dzirdēti un tikpat daudzi kolektīvu nosaukumi neko neizteica, aizvadītās nedēļas trīs pēdējās dienas koncertestrādē «Pūt, vējiņi!» pulcēja pāri par astoņiem tūkstošiem skatītāju. Viena no patīkamākajām dāvanām šiem mūzikas draugiem bija komponista Aleksandra Kublinska vadītā Jūrmalas zvejnieku kolhoza «Uzvara» vokāli instrumentālā ansambļa uzstāšanas un jo sevišķi paša A. Kublinska dziesmu cikls un Imanta Kalniņa dziesmas «Pilsēta, kurā piedzimst vējš» pirmatskaņojums. Tās kopā ar Rīgas «Menueta» mūziķa J. Sējāna dziesmu ar J. Raiņa vārdiem «Miglas lokā» un I. Kalniņa «Raganas dziesmiņu» bija skates spilgtākie brīži. 

Protams, patīkamas pusstundas sagādāja arī Jelgavas «Salves» programma, praktiski no jauna izveidota un tāpēc jo vairāk perspektīva Ādažu «Suvenīra» uzstāšanās, Lapmežciema «Selgas» izpildītās populārās dziesmas, mūsu pašu kultūras nama ansambļa un tā vadītāja Jura Pavītola meklējumi un atradumi. Starp citu, ja runājam par pašu kolektīvu dalībnieku radītām dziesmām, tad tādu netrūka un tikai seši kolektīvi šajā ziņā nesniedza neko. Pats par sevi saprotams, ka ansamblis tikai iegūst, ja izpilda pašu autora darbus, jo kas gan vairāk izprot un prot pasniegt dziesmu kā pats tās radītājs, taču vai tikai ar to jaunradi pārāk nespekulējam (šeit nav runa par A. Kublinska, U. Stabulnieka, J. Pavītola, M Kalniņa un vairāku citu autoru darbiem), vai aizraušanās ar jaunradi, neļaujot dziesmai izmalties cauri paša autora prasīguma dzirnakmeņiem, nenovedis pie otras galējības?

Kā izteicās komponists Uldis Stabulnieks, kura darbi skatē tūlīt aiz Raimonda Paula dziesmām skanēja visbiežāk, «jaunrades dziesmām ir tendence uz pscidoinlelcktuālismu, un no tā jāsargās, jo var rasties un jau rodas pelēcība. Ir vēl cits ceļš ansamblim savas sejas veidošanā izvelēties vienu komponistu, kura skaņdarbi dominē tā programmā. Taču šajā ceļā atkal var pagadīties bedre dziesmām jābūt tādām, ko ir pa spēkam izpildīt. Citādi viens otrs kolektīvs un izpildītājs atgādina svarcēlāju, kurš uz stieņa uzlicis divreiz lielāku svaru nekā var pacelt ". Raimonds Pauls piebilda: «Daudzām jaunrades dziesmām paņemts pārāk dziļi, filozofisks teksts, tāds, kuram vajag erudītus komponistus, citādi grūti uztvert domu, un dziesma tikai nomoka klausītāju.» Apjoma ziņā vislielāko dāvanu pasniedza dziedātāji to bija 57. Bija vairāk vai mazāk spilgtas uzstāšanās, un žūrija tās ari attiecīgi novērtēja, neskopojoties ar balvām. Taču kopumā šī dāvana pārāk daudz prieka nesagādāja.

«Dziedātāji ir un paliek mūsu problēma numur viens, teica Raimonds Pauls. Parādīties gan paradās jauni, bet viņu izturēšanas uz skatuves ir sasprindzināta, un arī klausītājus pārņem kaut kāda nedrošības sajūta, lai gan estrādes dziedātājam pirmais priekšnoteikums ir atraisītība. Pie tam daudzi solisti izvēlējušies pārāk sarežģītas ārzemju autora dziesmas. Labāk būtu, ja viņi tās izmantotu tikai treniņos. Man no jaunajiem patika Adrians Kukuvass, tāpat Nija Bergmane ar savu specifiku". Vienisprātis ar R.Paulu bija arī skates populārākais izpildītājs Andrejs Lihtenbergs : "Vecie pamazām aiziet no skatuves, bet jauno, kuri jau tagad varētu viņus aizvietot gaužām maz - tos var uz pirkstiem saskaitīt.
To vislabāk redzu radiofonā - vienkārši nav, kas dzied. Puisis vai meitene vienreiz atnāk pamēģināt, sākumā neizdodas un vairāk tie nenāk. Bet, ja jau reiz esi nostājies uz kāda ceļa, tad pa to jāiet līdz galam. Citādi vieni un tie paši dziedātāji klīst no skates uz skati un kādi bija, tādi palikuši. Un vēl - ja jau dziedāt, tad dziedāt, tad dziedāt ar dvēseli, bet šajā skatē daudziem viņu izpildītās dziesmas likās pavisam svešas"

Mūsu pilsētas mūzikas cienītājus patīkami pārsteidza žūrijas lēmums. Ja no kultūras nama jau gaidījām kādu godalgotu vietu un pēc viņu uzstāšanās skatē šīs cerības kļuva pavisam reālas, tad pat skates gaitā necerējām uz "Neptūna"1.vietu, kas ir Liepājas estrādes mūzikas lielākais sasniegums kopš V.Mitrohina vadītā Kultūras un atpūtas parka vokāli instrumentālā ansambļa uzvaras 1971.gadā "Liepājas dzintarā".

Varbūt tāpēc. ka pavisam labā atmiņā vēl «Neptūnam» adresētie bargie vārdi, varbūt iespaidu atstāja tas, ka estrādes orķestru grupa bija vismazskaitlīgākā un visvājākā, tomēr «Neptūns» izpildīja teiciena «beigas labas viss labs» pagaidām tikai pirmo daļu. «Lai nu tikai «Neptūns» nepārvērtē savu uzvaru, teica Raimonds Pauls, lai saprot, ka tas ir avanss turpmākam darbam. Tāpat gribētos, lai kultūras nams turpinātu to ceļu, ko kādreiz Liepājā vokāli instrumentālajā žanrā sāka Imants Kalniņš, lai turpina sāktos meklējumus.» Jā. nabaga meklējumi... Ja tos salīdzinātu ar bākas ugunīm, kas uzzibsnī un nodziest, atkal uzzibsnī un nodziest, tad skatē bāka bija sabojājusies, un tikai pa retam cauri mijkrēslim izlauzās gaismas šautras. Uldis Stabulnieks: «Skates kopējo līmeni stipri vien pacēla "Menuets" un Kublinska ansamblis, Tiem ir laba gaume un sava seja, savs virziens, pārdomāta līnija, no kuras viņi neatkāpjas. Un kaut ari mūsu republikas estrādes kolektīvu sniegums kopumā audzis, tomēr pamatā vēl vienveidība.» Raimonds Pauls: «Jūrmalnieku eksperiments attaisnojies, viņi atraduši savu krāsu, savu rokrakstu. Taču pavisam vienveidīga bija estrādes ansambļu grupa gan sastāva, gan izpildījuma manieres zīņā. Būtu labi, ja skates notiktu vismaz reizi divos gados, jo šādas sanākšanas tomēr daudz ko dod. Muziķi un dziedātāji redz viens otra sniegumu, pārrunā daždažādas problēmas, tiekas ar citiem speciālistiem. Un galu galā no visas tās berzēšanās vienam gar otru rodas kaut kas prātīgs arī.» Republikas estrādes mūzikas skate atvadījusies no Liepājas, atstājot mūzikas draugiem vienu otru labu dāvanu. Tiesa, vairākas dāvanas palika neizsaiņotas, un tā kā tās parasti rada vislielāko interesi, gaidīsim «Liepājas dzintaru». Vārbūt tad mūsu nesenie viesi un pašmāju kolektīvi pārgriezis viena otra dāvanu saiņa aukliņu. 
Kā izteicās A. Lihtenbergs, AIJAS KRAUCES uzvaras pamatā ir sistemātisks darbs

Skates lielākais atklājums bija NIJAS BERGMANES izpildījums.
Pasniegtas un neizsaiņotas dāvanas
1974.06.11 Komunists (Liepāja)
Remess, A.
Vakarpusē Dziesmu svētku laukumā koncertēs republikas un Vissavienības estrādes kolektīvu festivālu laureāts kolhoza «Ādaži» kultūras nama estrādes ansamblis «Suvenīrs», kas nesen guva labus panākumus 4. republikāniskajā estrādes kolektīvu skatē Liepājā. Turpat par vienu no labākajām dziesmu izpildītājām tika atzīmēta «Suvenīra» soliste N.Bergmane.

Jūsu atpūtas dienām
1974.07.19 Padomju Venta (Ventspils)


Nija Bergmane

Par labāko solisti-vokālisti festivālā atzīta Aija Krauce — no Jelgavas kultūras nama estrādes ansambļa «Salve». 
 
Sitamo instrumentu grupā uzvarēja Arvids Jofe (Kauņa). 
 
Nijas Bergmanes (Ādažu "Suvenīrs") uzstāšanās
 
Saksofonists Helmuts Anniko (Tallinas «Andromeda»),
 
Spēlē Važa Čuvanidze (Suhumi) — labākais vijolnieks. 
 
Par labāko ģitāristu tika atzīts Aivars Hermanis (Liepājas kultūras un atpūtas parka ansamblis.) 

MELODIJA SPĀRNOS
MELODIJA SPĀRNOS
1974.09.20 Zvaigzne
LEONA SPINGAS teksts






-

sestdiena, 2015. gada 2. maijs

Estrādes ansamblis Suvenīrs konkursā "Dzintara trompete" *


Estrādes ansamblis Suvenīrs konkursā "Dzintara trompete" Lietuvā / 19.10.1975.

TRĪS MŪZIKAS DIENAS

Kauņas sporta hallē trīs dienas valdīja mūzika — tur vienpadsmito reizi notika tradicionālais starprepublikāniskais estrādes mūzikas festivāls «Dzintara trompete-75», kurā piedalījās divdesmit četri mūsu valsts un viens Polijas pilsētas Bjalistokas pašdarbības ansamblis. Konkurss notika trīs grupās — lielo orķestru, estrādes ansambļu un vokāli instrumentālo ansambļu grupā. Kā vēlāk teica speciālisti, salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem konkursa dalībnieku vispārējā meistarība noteikti augusi — tikpat kā nebija ansambļu, kas «kristu ārā» vājas profesionālās prasmes dēļ. Tādu jaunu atklājumu bija mazāk nekā citus gadus. Nebija tādu atradumu, kuri varētu līdzināties slavenajai Kauņas «Oktāvai», kas pirms daudziem gadiem sāka «skanēt» tieši «Dzintara trompete», bet pēc tam apbrauca vai pusi pasaules. Bet ne katru gadu zvaigznes dzimst. Skatītāju un žūrijas komisijas nedalītu atzinību izpelnījās divi Lietuvas ansambļi, kuri radīja interesantu, savdabīga kolektīva iespaidu. Viens no tiem, kurā spēlēja galvenokārt Lietuvas Valsts konservatorijas audzēkņi, izcēlās ar teicamu klasikas aranžējumu bigbīta ansamblim. Kaut arī klasiku atskaņošana elektriskās mūzikas pavadījumā nav nekas jauns, tomēr Šūmanis, Ščedrins, Hačaturjans, Bahs skanēja svaigi, interesanti un talantīgi interpretēti. 
 Par festivāla galvenajiem varoņiem, neapšaubāmi, kļuva Druskininku kultūras nama vokāli instrumentālais ansamblis. Pašu sacerētā kompozīcija «Neaizmirsti» pārsteidza 
Uzstājas "Ādažu" ansamblis Suvenīrs

ar lielo jūtu spēku, dramatiskumu, patiesīgumu. Tikpat kvēli skanēja komponista M.Tomašūna pazīstamais skaņdarbs par Čīles dziesminieku Viktoru Haru. Pelnīti — pirmā vieta un skatītāju vētraina sajūsma. Interesanti muzicēja arī citi ansambļi, taču viņu izpildījuma maniere bija vairāk vai mazāk tradicionāla. Programmā bija galvenokārt tautas dziesmu apdares, populāras dziesmas. Kā jau rakstījām, konkursā «Dzintara trompete-75» estrādes ansambļu grupā pirmo vietu piešķīra Ādažu kolhoza ansamblim «Suvenīrs», bet tā muzikālais vadītājs Ivars Kraucis saņēma labākā pianista balvu. Soliste Mirdza Zīvere kļuva par festivāla laureāti. Ansambļa un solistes izpildījumā vislabāk skanēja Raimonda Paula dziesmas ar Imanta Ziedoņa tekstiem. Viss it kā būtu profesionāli, labi, taču diemžēl nevarēja just kolektīva savdabīgumu, trūka savas «balss», tieši tā, kas pārpārēm bija minētajiem lietuviešu ansambļiem. Un tā, manuprāt, nav tikai «Suvenīra»  liksta vien, arī Siguldas orķestris (vadītājs - P.Goldbergs), kas ieguva otro vietu lielo kolektīvu skatē, neizcēlās ar savdabīgumu. Interesanta, pārdomāta programma bija ansamblim «Jūrmalas balsis» (vadītājs — A.Kublinskis). Ne velti žūrijas komisija jūrmalniekiem piešķīra speciālbalvu par labāko idejiski māksliniecisko repertuāru. «Jūrmalas balsis» atskaņoja A. Kublinska dziesmu ciklu "Cilvēks", lietuviešu dziesmu ciklu un l. Vīgnera «Čīles balādi». Tā kā jūrmalnieku kolektīvs gan gadu, gan stāža ziņā bija viens no jaunākajiem pie uzvaras tikt vēl neizdevās. Jānovēl, lai tam neapsīkst darba prieks un neatlaidība, tad panākumi nākotnē būs droši.
Nobeiguma koncertā sevi kā teicamu ērģelnieku parādīja K. Rūtentāls, kura improvizācijas dziesmu ciklā "Cilvēks" vairākkārt lika atskanēt aplausiem, žēl, ka tās nedzirdēja konkursa dienā, tad labākā ērģelnieka balva varbūt būtu atceļojusi uz mūsu republiku. Mūsu mūziku pulkam tika vēl viena balva. Solistu konkurencē par labāko atzina siguldieti Vladislavu Juhņeviču. Par žūrijas stingro mērauklu liecina fakts, ka otro un trešo vietu nepiešķīra, kaut gan piedalījās tāds populārs dziedātājs kā A. Lihtenbergs un citi.

TRĪS MŪZIKAS DIENAS
1975.10.26 Padomju Jaunatne
J. NORIŅŠ
 

Dzintara taure «Suvenīram» 

Svētdien Kauņā beidzās tradicionālais starprepubliku estrādes mūzikas konkurss «Dzintara taure-75». Piedalījās labākie pašdarbības kolektīvi no Ukrainas, Armēnijas, Baltkrievijas, KPFSR, Baltijas republikām, kā arī viesi no Polijas. Estrādes ansambļu grupā par uzvarētājiem kļuva Rīgas rajona kolhoza «Ādaži» ansamblis «Suvenīrs». Lielo estrādes orķestru grupā uzvarēja čeļabinskieši, otro vietu ieguva Siguldas orķestris. Vokāli instrumentālo ansambļu konkurencē «Jūrmalas balsis» ieguva balvu par labāko politiski māksliniecisko repertuāru. Par otru labāko solisti tika atzīta M. Zīvere («Suvenīrs»), par labāko solistu V. Juhņēvičs (Sigulda).


«Dzintara taure – «Suvenīram»
1975.10.21 Padomju Jaunatne
J. NORIŅŠ
"Dzintara trompete" skan līdz Latvijai

Konkurence bija liela — tradicionālajā, pēc skaita vienpadsmitajā Kauņas estrādes festivālā «Dzintara trompete-75» piedalījās 24 kolektīvi no daudzām padomju republikām, kā arī Bjalistckas (Polija) estrādes ansamblis. Trīs dienas skaistajā Lietuvas pilsētā modernā izpildījumā skanēja gan tautas mūzika, gan šodienas komponistu skaņdarbi. Krietna daļa no festivāla balvām atceļoja uz Latviju. Estrādes ansambļu grupā pirmo vietu izcīnīja Rīgas rajona kopsaimniecības «Ādaži» ansamblis «Suvenīrs», šī kolektīva vadītājs Ivars Kraucis saņēma labākā pianista balvu, par laureāti kļuva arī ansambļa soliste Mirdza Zīvere. Lielo orķestru grupā otro vietu ieguva ansamblis «Sigulda», bet Aleksandra Kublinska vadītajam estrādes kolektīvam «Jūrmalas balsis» piešķīra speciālbalvu par saturīgāko programmu. Minētie kolektīvi Latvijā ir samērā populāri, un jau vairākkārt guvuši panākumus estrādes konkursos un festivālos. Taču daudziem pārsteigums bija 25 gadus vecā solista Vladislava Juhņeviča negaidītā, bet pelnītā uzvara vokālistu sacensībā. Vai jauna zvaigzne latviešu estrādē? To vēl grūti sacīt, bet, ja Vladislava talants patiešām atmirdzēs pa īstam, tad šo zvaigzni debesīs būs uzcēlis viņa paša  darbs. Ceļš līdz pirmajam lielajam panākumam — uzvarai Kauņas festivālā — sākās jau bērnībā. Vladislavam bija muzikāli vecāki un vecākie brāļi. Tikko kļuvis par «padsmitnieku», viņš jau kopā ar ģimenes locekļiem spēlēja lauku orķestrī dzimtajā Zaubes ciemā Cēsu novadā. Spēlēja saksofonu. Vēlāk, pēc balss lūzuma, sāka arī dziedāt. Pēc vidusskolas beigšanas muzikālās zināšanas turpināja apgūt Rīgas kultūras un izglītības darbinieku tehnikumā, reiz sadūšojies un aizgāja uz konkursu VEF Kultūras pils vokālajā studijā. Pieredzējušais pedagogs Leonīds Zahodniks, pie kura vokālo meistarību apguvuši daudzi mūsu dziedoņi, bija par Vladislava dotībām apmierināts. Virsbūve nāca ar gadiem, ar darbu. 
Intervija ar jauno dziedoni. 
— Jūs muzicējat un dziedat kopš bērnības. Tātad jau no bērnības tā bija galvenā aizraušanās! — Laikam jūs jāpieviļ... Mūzika ļoti patika, taču vēl vairāk interesējos par sportu, biju I. sporta klases riteņbraucējs un slēpotājs, rajona čempions 5000 metru skrējienā. Mans sapnis bija kļūt par lidotāju.
— Kāpēc tas netika piepildīts? — Brilles... — Bet pašreiz taču mūzika ir galvenais? — Protams - Kaut gan jau mācu dziedāšanu citiem — strādāju par balss nostādītāju pašdarbības kolektīvā Ikšķilē — daudz mācos arī pats. Turpinu nodarbības pie Leonīda Zahodņika, lielisks skolotājs man ir Jānis Sildegs, kura vadītajā estrādes ansamblī «Spīdolas dziesma» esmu solists. Kāpēc jūs konkursam Kaunā izvēlējāties tik grūtas dziesmas kā Jāņa Sildega «Lapkritī» un Raimonda Paula «Grieze»? — Grūtas? Tiesa, vieglas jau nav, taču jutu, ka esmu gatavs tās dziedāt. Izpildot kaut ko visai vienkāršu nevarētu  sevi parādīt, ne, galvenais, pierādīt. — Nobeigumā, pēc tradīcijas, par nākotnes nodomiem! — Mani uzaicināja pamēģināt veiksmi Maskavas televīzijas ierakstos. Gribētu ierakstīties Rīgas radio. Bet pats galvenais — strādāt, strādāt. Tagad darbam ir jauns stimuls. Gribu dāvāt cilvēkiem labas, skanīgas dziesmas.

A. RŪSIŅŠ 
1975.11.06
Dzimtenes Balss


 
Mirdza Zīvere (dzimusi 1953. gada 20. septembrī) ir latviešu dziedātāja, producente, uzņēmēja un režisore. 

Pēc pamatskolas beigšanas Mirdza Zīvere apguvusi apģērbu modelētājas — konstruktores arodu. Strādājusi trikotāžas ateljē, paralēli darbojoties Tramvaju un trolejbusu pārvaldes kultūras nama pašdarbības kolektīvā. Dziedātājas karjeru sākusi pusprofesionālajā kolhoza "Ādaži" vokāli instrumentālajā ansamblī "Suvenīrs". Tur viņu ievēroja filharmonijas grupas "Modo" dalībnieki un sekoja uzaicinājums pievienoties šim Raimonda Paula vadītajam kolektīvam.



"Modo" M. Zīvere dzied vokālajā sieviešu ansamblī kopā ar Aiju Kukuli un Pārslu Gebhardi, kā arī dzied solodziesmas: "Rudensogle", "Ardievas vasarai", "Priekšnojauta", "Dienas ēnā" u.c. 1979. gadā iznāk viņas soloalbums "Viena diena manā mūžā" ar Z. Liepiņa un R. Paula dziesmām. 70. gadu noslēgumā par M. Zīveres dueta partneri kļūst dziedātājs Imants Vanzovičs.
1982. gadā "Modo" beidz pastāvēt, tā tiešajā pēctecī "Opus" M. Zīvere darbojusies līdz 1989. gadam. Vēlāk uzstājusies epizodiski. Darbojusies kā producente pasākumu aģentūrā "Mūza".



 
Spoža atgriešanās uz skatuves ir Z. Liepiņa jubilejas koncerts 2012. gadā, kurā M. Zīvere dzied vecās, populārās "Modo" un "Opus" laika dziesmas.
Mirdzas Zīveres izpildītās dziesmas četras reizes (vienreiz kopā ar Aiju Kukuli) uzvarējušas Mikrofona dziesmu aptaujā:
1978 — "Tai pilsētā" (kopā ar A. Kukuli)
1979 — "Es aiziet nevaru"
1984 — "Lūgums"
1985 — "Zibsnī zvaigznes aiz Daugavas"


 

Mikrofona aptaujas cienītāji labi atceras, ka 1970.gadi pagāja Raimonda Paula zīmē. Dažos gados Maestro dominance bija tik nospiedoša, ka citiem komponistiem aptaujas augšgalā tikpat kā nebija iespēju nokļūt. Tāds bija arī 1977.gads, kad pirmajā pieciniekā bija četras Raimonda Paula dziesmas. Turklāt visas ar viena tekstu autora – dzejnieka Jāņa Petera – vārdiem. Togad uzvarēja “Par pēdējo lapu”, 3.vietā atstājot “Priekšnojautu”, 4. “Rudens ogli” un 5.vietā “Ardievas vasarai”. Tikai otrajā vietā izdevās iespraukties Eolikas ģitāristam un komponistam Zigismundam Lorencam ar dziesmu “Ceriņi”.

Trīs no Paula dziesmām dziedāja Mirdza Zīvere, un ar “Priekšnojautu” viņai pirmo reizi izdevās iekļūt Mikrofona aptaujas godalgotajā trijniekā. Kā zināms, tas bija tikai viņas spožās karjeras sākums, kam turpmākajos gados sekoja vēl vairākas uzvaras.

Komponista un dziedātājas sadarbība sākās 1975. gadā. Mirdza bija no Ādažu “Suvenīra” pārnākusi uz grupu “Modo” un uz pilnu klapi demonstrēja savu skaisto, sievišķīgo balsi. Tas imponēja Maestro, tāpēc viņš Mirdzai deva vienu dziesmu pēc otras. Līdz ar to bagātīgā abu kopdarba raža nav nekāds pārsteigums. Visas trīs Mirdzas dziedātās dziesmas ir no 1976.gada skaņuplates, kas nes tituldziesmas nosaukumu – “Priekšnojauta”. Taču tas nebija viņas vienīgais veikums. Tajā pašā gadā tika izdots Mirdzas solo albums “Viena diena manā mūžā” ar Zigmāra Liepiņa un Raimonda Paula dziesmām.


1977.gada aptauja bija otrā kopš “Mikrofonus” atkal atļāva rīkot. Aptaujas atgriešanās ēterā mobilizēja klausītājus un togad balsojumā piedalījās tiem laikiem liels klausītāju pulks. Par pirmo vietu nobalsoja ap pieciem tūkstošiem klausītāju, bet pavisam saņēmām apmēram 12 tūkstošus vēstuļu. Brīnumainā kārtā Noras Bumbieres izpildītā “Par pēdējo lapu” kļuva par megahitu arī Padomju Savienībā un Eiropā, un vēl tagad nav pazudusi no radio ētera.

...agrāk par mūziku...

— Klausies! Kas tev tā par pozu?! Neesmu redzējis, ka kaut vai viens no štata dziedātājiem dziedot stutētu Filharmonijas skatuves sienu. — Es arī ne, taču tev ir vāja atmiņa. Tas jau bija mēģinājuma laikā, kad, uzsākot savu dziesmu, atspiedos pret sienu, un mūsu kustību konsultants Ansis Rūtentāls iesaucās: «Ļoti labi! Tā arī koncerta laikā varēsi stāvēt. Mīlas lūguma dziesmai var būt arī šāda noskaņa.» — Pieņemsim, ka var, tikai es šaubos, vai Stīvs Vonders, dziedot uz mata to pašu dziesmu, būtu darījis tāpat. — Skaidrs, ka ne. Viņa dziesmai ir arī pavisam cita noskaņa (it kā tev nebūtu iznācis dzirdēt, — plati ar viņa balsi esmu griezusi desmitiem reižu). Un neaizmirsti vēl kādu svarīgu sīkumu: es esmu sieviete. — Tādā gadījumā tu varētu no citām pamācīties šarmu un pievilcīgu koķetīgumu, lokanākas kustības un acu spēli. — Ak tā?! Tad jau tikai to vien darīt, un labs diezgan, — tā tu gribēji teikt?! — Nepārspīlē un labāk paskaties spogulī. Grumbās savilkta piere nav no tām skaistākajām. — Manis pēc spogulis varētu neeksistēt. Uz skatuves es nāku tikai tāpēc, ka ļoti gribu dziedāt, skaidrs? ... Desmitais tramvajs klaudzina Pārdaugavas ieliņas: kling, kling — un Arkādija ar aizmigušo Māras dīķi, kling, kling! — un Torņakalns ar savu mānīgo nosaukumu. Kling, kling! Mazs snīpis piespiedies pie tramvaja vadītāja kabīnes rūts tik cieši, ka stikls pagalam nosvīdis un var domāt, ka šai brīdī sākuši darboties visas pasaules kohēzijas spēki. — Kad man būs pase kā mammai, — prāto Mirdziņa, — tad iešu darbā par tramvaju vadītāju. Pie mammītes VEFā jau arī interesanti, bet tas nav tik jauki kā cauru dienu braukt no pilsētas viena gala uz otru. It kā mēs paši nezinātu, ka bērnības sapņi reizēm aizmirstas tikpat viegli kā paijas, kam no glāstīšanas savēlušies mati. Bet varbūt tā tam arī jābūt? — Daudzos gadījumos — jā (turpmāk atstāstīšu Mirdzas Zīveres atbildes). Jo īpaši, ja tas sapnis strīdas ar varēšanu un spējām. Kurš gan no bērna kājas nav gribējis spēlēt teātri (daži to dara cauru mūžu, pat nebūdami aktieri), bet, ja nu ir īsta vēlēšanās būt uz skatuves, tad vajadzīgas spilgtas dotības, lai no gada gadā nav jāsamierinās vienīgi ar: «Msjē, kariete padota!» — Vai jums dziedāšana nākusi pēkšņi un negaidot?
— Ko jūs! Mamma tikai nesen man izstāstīja, ka reiz, pirms daudziem gadiem, viņai bijusi visai nopietna saruna ar bērnudārza audzinātāju. Es kopā ar citiem mazuļiem, ieķērusies aukliņā, esot gājusi pa ielu un lielā nopietnībā dziedājusi «Tad nāc un saņem'i par ķīlu šo mazo nieka bučiņu!» It kā būtu mīlējusi desmitiem reižu. Turpat, bērnudārzā, bija ari oficiāli mēģinājumi dziedāt ansamblītī un arī — solo. Manas pirmās dziedāšanas skolotājas bija mamma un vecāmāte. Kad aizgāju uz VEF Kultūras pili, tad skolotājs Arturs Bosoligo man ierādīja akordeona spēli. Es laikam biju ļoti kārtīga skolniece, jo trijnieki man nepavisam nepatika. Tādus nepelnīju ne Andreja Jurjāna mūzikas skolā, ne arī Vieglās rūpniecības tehnikumā, kuru pabeidzu pirms četriem gadiem. Vai esat bijis trikotāžas salonā «Maiga»? — N-nē. — Es tur strādāju ar modelētājas konstruktores diplomu kabatā. Biju salona vadītāja. — Un dziedājāt? — Trokšņainā darba vietā labāks klusums.  
Es braucu uz Ādažiem, dziedāju «Suvenīrā», un pēc koncerta Sporta pilī nāca tas liktenīgais «bildinājums» — maestro sacīja: — Nāc, pamēģināsim! — Uztraukusies nebiju, jo nekādas lielās ilūzijas neloloju (lai dziedātu uz profesionālas estrādes, domāju, ka bez izkoptas balss jābūt arī pievilcīgai ārienei, tagad zinu, ka tā ir sekundāra lieta). Rezultāts jums jau zināms. — Lieliska lieta — jūs varētu modelēt saviem kolēģiem tērpus jaunajām programmām! — Tad — vai nu vienu, vai otru, un es labāk izvēlos dziedāšanu. — Jaunās programmas visa pirmā daļa rit angļu valodā, un man šķita, ka jums abām ar Aiju bija visprecīzākā izruna. — Paldies par komplimentu. Man angļu valoda ir patikusi no laika gala, mācīšanās būs jāturpina, tikai jāiemācās izbrīvēt brīvas stundas. Dziesmu tekstus programmā precīzi izrunāt mums palīdzēja Pārsla Gepharde (viņa ne tikai dzied «Modo», bet arī studē angļu valodu). Un vispār, zinu un jūtu, ka man vēl ļoti daudz jāmācās, dziedāt it ipaši, jāpanāk arī sulīgāks balss tembrs. Apžēliņ, cik daudz kas vēl jāpanāk!!! — Reizēm taču dzird sakām: «Kolosāli! Tu dziedi tieši kā Sāra Montjela!» — Ir jau skaisti, bet dziedātājam nekāds kompliments tas nav, Es kļūtu bēdīga, ja man kāds pateiktu kaut ko līdzīgu. — Kurus dziedātājus jūs apbrīnojat? — Aretu Frenklinu, Barbaru Streizandu, Ellu Ficdžeraldu — viņas dzied ar plašu dvēseli. No mūsu zemes estrādes māksliniecēm man īpaši patīk Sofija Rotaru, Alla Pugačova un Roza Rombajeva, viņu stils un izpildījuma maniere. — Vai esat sevi pārbaudījusi pēc «Liesmas» testiem? — Bieži vien, un parasti saņemu vidējo punktu skaitu, starp maksimālo un minimālo. Starp citu, tests apstiprināja manu izteikto ceļošanas kāri. Man patīk čigānu dzīve — šodien te, rīt jau tur, un, koncertējot kopā ar «Modo», tā arī iznāk. Neatceros, kad būtu tik daudz braukusi! — Kas jūs parasti vada dziedāšanas laikā? — Drīzāk intuīcija, nevis prāts, kaut gan no tā abstrahēties nav ieteicams. — Kam jūs prasāt padomu? — Protams, maestro Paulam, savai vokālajai skolotājai Maigai Grietēnai, pārējiem solistiem arī. Un «Modo» puišiem, kas muzicē. — Vai jūs bieži atskaņojat skaņuplati ar nosaukumu «Priekšnojautas»? — Jūs laikam gribējāt jautāt, vai man patīk arī sevi klausīties? — Apmēram tā. — Nepavisam. Firmas «Melodija» skaņu ierakstu studija parasti mani sastindzina: vēsi mikrofoni un pultis, nav klausītāju, pie kuriem esmu pieradusi, un nav arī tās suģestējošās zāles tumsas un gaidu sajūtas. Man pat žēl, ka tas, ko esmu iedziedājuši, tiek pavairots tūkstošiem platēs, un man nav nekādu iespēju ko labot. Ir tikai atvieglojuma sajūta, ka gaida koncerti, kuros varēšu nodziedāt daudz labāk. ... Mana mute tai's tālās balsīs kā uguns uzplauks agrā rītausmā agrāk par mūziku ... Rievotais melnais disks apstājas, un es pošos uz koncertu.

RAITIS KALNIŅŠ
...agrāk par mūziku...
1977.09.01 Liesma
BAROMETRS IR PUBLIKA UN LAIKS

Jaunas sejas Raimonda Paula jaunajā koncertprogrammā. Stāstīt — gari un plaši, varbūt slavēt par debiju? Bet barometrs, kas rāda dziedātāja sagatavotību un atbilstību skatuvei, ir publika un laiks. Pēc pāris koncertiem neviens, it neviens nevar prognozēt, vai nākotnei te būs kas paliekošs. Un Raimonds Pauls tāpēc saka: mēs mēģinām, izmēģinām, meklējam. Tas — par Mirdzu Zīveri, Vladislavu Juhņēviču, arī par Aiju Kukuli. — Jāteic, ka pirmais koncerts Dzintaros parādīja, ka ar jauno sniegumu varu būt vairāk apmierināts, nekā biju gaidījis. Pirmo reizi veidoju programmu, liekot pirmajā daļā tikai jaunos. Šie trīs solisti izpilda jauno autoru, galvenokārt Zigmāra Liepiņa darbus. Viņš savas dziesmas arī pats iestudēja. — Varbūt mazliet par katru atsevišķi... — Jūtu, ka šajā programmā kā dziedātāja manāmi atraisījusies Aija Kukule. Lai gan šoreiz viņai nav īpaši pateicīgs uzdevums — jādzied pašai pirmajai. Grūtības sagādā viņas repertuāra izvēle. Jau sen domāju par ansambļa papildināšanu vokālajā ziņā. Pēc «Estrādes svētku» koncertiem Sporta pilī, kuros piedalījās arī Ādažu «Suvenīrs», mana ansambļa puiši ierunājās par Mirdzu. Faktiski viņi tad arī to sameklēja un atveda. Tā mēs tagad mēģinām. Tiešam, ne par Zīveri, ne Juhņēviču man negribas neko konkrētu sacīt. Varu atgriezties tikai pie tā paša vecā — mums nav dziedātāju un nav kur tos ņemt. Dažādi pašdarbības ansambļi tiek pārāk cildināti un reklamēti, arī «Liesma» šajā ziņā grēko. Ar to visu nodara tikai ļaunu — cilvēkiem, tā sacīt, sakāpj galvā. Un tas jau lielajai estrādei ir samaitāts, nederīgs cilvēks. — Vai ir kādas priekšrocības tam, ka Nora Bumbiere un Viktors Lapčenoks dzied tikai koncerta otrajā daļā? — Vispirms jau tīri fiziskā slodze, kas, piedaloties abās daļās, dziedātājam ir par lielu. Tad vēl tas, ka pārāk bieži mēs visur dzirdam Bumbieri un Lapčenoku. Lai neapniktu, lai publikai «nekristu uz nerviem», daudz labāk, ja viņi dzied tikai vienā daļā. Dabiski, kvalitāte abās koncerta daļās nav vienāda. Taču es ne brīdi neesmu vēlējies pretstatīt sliktākus, vājākus — labākajiem. Es nemeklēju sliktākus dziedātājus, bet gan jaunos dziedātājus. Un šī faktiski arī viņiem ir vienīgā skola. Citas pie mums nav. Tikai šeit viņi var iemācīties to rutīnu, kas nepieciešama profesionālim un kas izveidojas tikai ar gadiem, šobrīd mans mērķis ir tāds — lai jaunie censtos un tiektos pēc tās reizes, kad varbūt paši varēs uzstāties otrajā daļā, bet Norai un Viktoram — ka viņiem var mīt uz papēžiem. — Daudzi tagad saka: dodiet mums nopietnu estrādes mūziku! Tātad it kā ilgojas pēc sarežģītiem darbiem. — Man šķiet, ka lielā mērā tā visa ir tikai runāšana. Var teikt, ka «Modo» mūziķi noteikti ir ar augstāku meistarību nekā dziedātāji. Esam spēlējuši pat orķestru darbus, taču publikas atsaucība ir visai maza. Jo tā ir tikai neliela daļa cilvēku, kurai, piemēram, kādreiz patika tāds lielāks un nopietnāks darbs kā «Nakts Duntes krogā». Un man patiesībā nav pat īstu iespēju parādīt, ka V. Boldirevs ir Eiropas klases bundzinieks. Viņš un basģitārists B. Bannihs ir īsti džeza fanātiķi. Soloģitārists V. Mitrohins un Z. Liepiņš kā mūziķi gan ir auguši (mūzikas vidusskola un konservatorija) un stāv uz citiem pamatiem, bet arī labprāt spēlē džezu. Starp mani un puišiem pastāv vienošanās, ka viņi patstāvīgi var iestudēt džeza programmas, un ansamblis «Modo» atsevišķi sniedz nelielus koncertus. Kuras dziesmas jaunajā koncertprogrammā ir labākās? Kā vienmēr — klausītāju gaume ir dažāda. R. Pauls, piemēram, nebija domājis, ka nebijušu atsaucību izraisīs dziesma, kuru pirmajā koncertā vajadzēja atkārtot trīs reizes, — «Par pēdējo lapu». Viņš pats bija orientējies uz citām. Tā jau tas notiek. 

Materiālu kopu sagatavoja LVU žurnālistikas nodaļas studente 
GUNTA PRAPE
1976.09.01 Liesma
ATSKAŅAS

Daudzus jo daudzus pavasarus un rudeņus trīs dienas mūzikas skaņās dzīvo Zaļais kalns Kauņā. Tur notiek viens no autoritatīvākajiem un populārākajiem estrādes mūzikas festivāliem mūsu zemē — «Dzintara trompete». Vienpadsmitajā festivālā, kurš notika pagājušajā rudenī, piedalījās 24 estrādes orķestri un ansambli, bigbīta grupas gandrīz no visām savienotajām republikām, kā arī viesi no Polijas Tautas Republikas. Galveno balvu aizveda Čeļabinskas estrādes orķestris «Poļot», kuru vada Jevgeņijs Mažajevskis. Šajā grupā otro vietu žūrija piešķīra Aļņa Zaķa vadītajam orķestrim_ «Sigulda». Estrādes ansambļu grupā uzvarēja Ādažu kolhoza ansamblis «Suvenīrs». Visplašāk pārstāvētajā vokāli instrumentālo ansambļu grupā pirmā vieta pienācās Lietuvas PSR Druskininku pilsētas kultūras nama ansamblim. Publikas aptaujā par labāko izvirzījās «Centrum» no Polijas Tautas Republikas. Mūsu republiku festivālā pārstāvēja arī Aleksandra Kublinska vadītais vokāli instrumentālais ansamblis «Jūrmalas balsis», kurš jau iepriekš bija licis saausīties republikas mūzikas vērtētājiem. Komponists ALEKSANDRS KUBLINSKIS festivālā «Dzintara trompete» piedalījās jau septīto reizi. Sešus gadus viņš ir bijis žūrijas komisijas loceklis. Tāpēc pēc atgriešanās mājās lūdzu komponistu pastāstīt par iespaidiem un vērtējumiem, kas radušies šo gadu laikā. — Festivālā esmu iepazinies ar daudziem spilgtiem talantiem, ar izpildītājiem, kuriem nereti pēc festivāliem esmu sūtijis savus skaņdarbus. Sevišķi atmiņā palikuši iepriekšējie festivāli, kad iepazinos ar Kaunas Politehniskā institūta ansambli «Aitvarai». Šai grupai bija raksturīga veiksmīga folkloras izmantošana roka skaņdarbos. 1972. gada festivāla spēcīgākais iespaids bija Maskavas ansamblis, kuru vadīja V. Klejnots un kurā spēlēja pazīstamais padomju saksofonists Georgs Garanjans. Atmiņā palicis Tallinas «Vega», kura sastāvā uzstājās populārākā soliste Marju Kūta un Oļegs Meļņiks, kurš kādreiz dziedāja «Lainē». Protams, liels notikums bija Mindauga Tamošūna vadītā Kaunas orķestra «Oktāva» līdzdalība festivālā. — Kādu iespaidu atstāj «Dzintara trompete» organizatoriskajā ziņā? — Te jārunā par festivāla atmosfēru, kuru rada klausītāji. Auditorijas noskaņojumam ir milzīga loma mūziķu darba stimulēšanā, kā arī festivāla izskaņā. Zēl tikai, ka ne vienmēr šī atmosfēra ir brīva no aizspriedumiem ... Vērtējot pēdējo «Liepājas dzintaru», izskanēja doma, ka turpmāk vienā koncertā jāuzstājas līdzīga stila kolektīviem. Tas būtu tā, ka vienu vakaru sacenšas bigbendi, tad estrādes ansambļi un atsevišķā koncertā bita grupas. Tad publika nevērtētu vis to, kas spēlē, bet kā spēlē. Un vēl lietas labā varētu būt festivāli ar lielāku tematisku ievirzi. Spilgti piemēri tālu nav jāmeklē. Kaut vai Polijā notiekošais Zeļena Guras padomju dziesmu festivāls, karavīru dziesmu festivāls Kolobzegā, politiskās dziesmas festivāli Berlīnē, Londonā, Sočos. Šajos festivālos auditorija ir organizēta klausīties konkrēta satura mūziku. — Ja jums būtu jāorganizē festivāls . .. — Pirmkārt ievērotu stingru atlases principu. Orgkomitejai ir jāpazīst uzaicināmie kolektīvi, jāzina viņu muzikālais līmenis, repertuārs, skatuves kultūra. Ansambļu un orķestru sagatavotības līmenim jābūt mazāk kontrastainam. — ledomājieties sevi manā vietā. Ko jūs jautātu cilvēkam, kurš piedalījies daudzos mūzikas festivālos un ir kompetents komponists, mūziķis? — Mani interesētu mūzikas attīstības tālākie ceļi. Kā mēs risināsim visas problēmas — gan audzinošās, gan laika, ko mēs varam darīt, lai sekmētu tautu savstarpējo saprašanos. Kā ar mūzikas palīdzību palīdzēt atrisināt globālas sabiedriskas problēmas. — Kāda ir jūsu atbilde uz šiem jautājumiem? — Uzskatu, ka liela vērība jāvelta tautas mūzikas propagandēšanai jaunatnes vidū, jo jaunie cilvēki vēl joprojām tic, ka ārzemēs viss ir daudz pārāks. Tomēr mums nemaz nav mazāk talantīgu autoru un izpildītāju. Rietumu mūziķi efektu bieži vien panāk tikai ar tehnikas palīdzību. Taču troksnis nekad nav bijis īstas mākslas līdzgaitnieks. Uzskatu, ka mums ir jācenšas izkopt savu mūziku, bāzējoties uz tautas kultūras dižgaru devumu. Tā mēs sevi pieteiktu vēl vairāk. Atkal kā labu piemēru varu minēt poļus, kuru mūzika ir guvusi atzīstamus panākumus visā pasaulē. Un svarīga loma šā uzdevuma veikšanā ir mūzikas festivāliem. 

GUNTARS MAŠIŅŠ
 
Festivāla «Dzintara trompete» uzvarētāji 
 
Galvenās balvas ieguvēji Čeļabinskas orķestris «Poļot». 
 
Labākā soliste no mūsu «Suvenīra» Mirdza Zīvere. 
ATSKAŅAS
1976.01.01 Liesma
GUNTARS MAŠIŅŠ
 
Aleksandrs Kublinskis. 
1976.07.01 Liesma



Laureāta diploms konkursā "Dzintara trompete" 19.10.1975.

Mūsu mūziķu panākums 

Pirmo reizi estrādes festivālā «Kauņas pavasaris-72› startēja mūsu rajona kolektīvi - Siguldas Tautas estrādes orķestris un Ādažu estrādes ansamblis «Suvenīrs». Abi kolektīvi turējās godam. Siguldas Tautas EO ieguva otro vietu orķestru grupā, «Suvenīrs» - trešo vietu estrādes ansambļu grupā, pirmā vieta palika pašiem festivāla rikotājiem - Viļņas estrādes orķestrim «Oktāva»

Atgriezies no Kauņas festivāla Siguldas Tautas estrādes orķestris sniedza koncertu pašu mājās. Programma šoreiz bija tā pati, ar ko siguldieši iepriecināja Kauņas klausītājus. Koncerts bija ļoti labi apmeklēts. Savu laureātu siguldieši  apbalvoja ar dedzīgiem aplausiem. Bija ieradies arī kupls apsveicēju pulks, kas godināja orķestri ar Tautas kolektīva nosaukuma piešķiršanu un panākumiem estrādes festivālā «Kauņas pavasaris-72». Sveikt kolēģus un draugus bija atbraukuši ari Ogres kultūras nama Tautas estrādes orķestra «Metronoms» mūziķi.

A. Ansone 
* Darba Balss / 20.05.1972

-